RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Perdagangan
Tarikh / Hari
: 20 April 2016 (Rabu)
Tingkatan
:
4 Rahmah
Bilangan Pelajar : 25 orang
Tahap Pelajar : Sederhana
Masa :
5.00 – 5.30 petang (30 minit)
Tajuk : Keperluan dan Kehendak Manusia
Sub tajuk : 1.1a –
Maksud Keperluan
1.1b – Maksud Kehendak
- Perbezaan Keperluan dan Kehendak
Hasil Pembelajaran :
Di akhir pengajaran, pelajar-pelajar
dapat :
I. Menerangkan
maksud keperluan dan kehendak manusia.
(Aras 2)
II. Membanding
beza keperluan dan kehendak manusia. (Aras 4)
Pengetahuan Sedia ada :
Pelajar telah mempelajari dalam subjek kemahiran hidup
(perdagangan) semasa tingkatan 1.
BBM : Skrin layar, soalan kuiz, video, sampul
berwarna, bahan
maujud, papan putih, pen marker, mounting
board, power
point, prezi.
Nilai murni : Hormat - menghormati, bekerjasama, yakin
diri, peka.
KBKK :
Membanding dan membeza, menerang serta
meneliti
bahagian kecil dan keseluruhan, menjana
idea dan membuat
inferens.
Pendekatan/Strategi :
Konstruktivisme
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah / Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Pelajar
|
Kaedah/ Teknik
BBM/ Nilai/ KBKK
|
Permulaan
/ mencungkil idea
(+/- 7 minit)
|
Maksud keperluan ialah kepentingan asas yang diperlukan oleh manusia
untuk meneruskan kehidupannya.
Maksud kehendak ialah keinginan manusia untuk hidup dengan lebih selesa,
mewah dan dapat meningkatkan taraf hidup mereka.
|
Kelas dimulakan
dengan bacaan doa.
Guru
memperkenalkan topik yang akan diajar dengan menunjukkan video kepada
pelajar.
Guru bertanya kepada
pelajar apa yang mereka lihat dalam video tersebut.
Guru
mengedarkan nota kepada pelajar.
Guru
menerangkan di papan putih dan menerangkan kandungan yang ada dalam mounting
board kepada pelajar.
|
Pelajar membaca
doa.
Semua pelajar
fokus kepada video yang ditayangkan oleh guru.
Pelajar memberi
respon kepada guru.
Pelajar
mengambil perhatian kepada penerangan guru.
|
Kaedah / Teknik:
Induktif, Pemerhatian dan soal jawab
BBM:
Prezi, Video, Mounting Board, Papan Putih, Pen
Marker, Nota
Nilai:
Hormat – menghormati dan bekerjasama.
KBKK:
Membanding dan membeza. (Lampiran 1)
|
Langkah 1
Menstruktur / menstruktur semula
(+/-10 minit)
|
Perbezaan keperluan dan kehendak.
Keperluan asas manusia merupakan seperti makanan, pakaian, tempat tinggal
dan udara.
Kehendak manusia meliputi semua perkara yang membolehkan manusia hidup
dengan lebih selesa dan sempurna
seperti barang kemas, kereta mewah, pelancongan dan sebagainya.
|
Guru
membahagikan pelajar kepada 2 kumpulan.
Guru membekalkan
sampul kepada setiap kumpulan.
Guru meminta
pelajar berbincang dalam kumpulan mengenai apa yang mereka dapat dalam sampul
tersebut.
Guru memberi
masa 3 minit untuk berbincang.
Guru meminta 3
orang pelajar menjadi juri.
Guru meminta wakil
kumpulan membentang di hadapan kelas dalam bentuk pidato.
Guru membuat
ulasan terhadap penerangan pelajar.
Guru meminta
juri mengangkat sama ada (√) atau (×) untuk pelajar yang berpidato.
Guru memberi
hadiah kepada kumpulan yang terbaik.
Guru bertanya jika pelajar ingin menanyakan soalan atau kemukakan soalan.
|
Pelajar mendengar arahan guru dan duduk dalam kumpulan.
Wakil pelajar mengambil sampul tersebut.
Pelajar berbincang dalam kumpulan masing-masing.
Pelajar berbincang dalam kumpulan.
Pelajar memberi kerjasama menjadi juri.
Wakil kumpulan ke hadapan berpidato dengan hasil perbincangan dalam
kumpulan.
Pelajar mendengar dan mencatat ulasan guru.
Pelajar (juri) memberi kerjasama dengan mengangkat (√) atau (×).
Kumpulan terbaik diberi hadiah.
Pelajar menanyakan soalan jika ada yang kurang faham.
|
Kaedah / Teknik:
Deduktif, Soal jawab dan Penerangan.
BBM:
Prezi, Mounting Board, Pen Marker, Papan Putih, Bahan Maujud, Sampul, Hadiah
Nilai:
Yakin diri, Kerjasama, Hormat-menghormati.
KBKK:
Menjana idea. (Lampiran 2)
|
Langkah 2
Aplikasi idea
(+/- 5 minit)
|
Nyanyian lagu keperluan dan kehendak.
|
Guru meminta
pelajar berdiri dan menyanyikan lagu keperluan dan kehendak.
|
Pelajar memberikan kerjasama dan menyanyikan lagu bersama-sama.
|
Kaedah / Teknik:
Perbincangan, Penerangan dan Soal jawab.
BBM:
Prezi, Lagu
Nilai:
Yakin diri, bekerjasama
KBKK:
Meneliti bahagian kecil dan keseluruhan. (Lampiran 3)
|
Langkah 3
Penilaian
(+/- 5 minit)
|
Kuiz.
|
Guru menanyangkan soalan kuiz di
skrin layar.
Guru meminta
ketua kelas mengutip jawapan dan diberi kepada guru di akhir kelas
|
Pelajar perlu menjawab kuiz tersebut secara individu.
Pelajar menghantar jawapan kepada ketua kelas.
|
Kaedah / Teknik:
Perbincangan, Penerangan dan Soal jawab.
BBM:
Soalan kuiz, Skrin layar
Nilai:
Yakin diri
KBKK:
Membanding dan membeza.
|
Refleksi / Penutup
(+/- 3 minit)
|
Membuat rumusan.
“ Manusia tidak boleh hidup tanpa keperluan asas, tetapi boleh terus
hidup tanpa memenuhi kehendak mereka”.
Penutup sosial:
“Adakah kamu pelajari sesuatu yang baru? Adakah ia menarik?”
(Aras 1)
Penutup kognitif:
“Apakah yang telah anda pelajari hari ini?” (Aras 1)
|
Guru meminta beberapa orang pelajar untuk merumuskan tajuk hari ini.
Guru menjelaskan secara ringkas berkenaan dengan keperluan dan kehendak.
Guru memberi
kerja rumah kepada pelajar dengan membuat peta i-think mengenai persamaan dan
perbezaan keperluan dan kehendak.
Guru menyuruh pelajar
membaca subtopik seterusnya untuk sesi pembelajaran dan pengajaran pada kelas
yang akan datang.
|
Pelajar
memberikan tumpuan kepada penjelasan yang dilakukan oleh guru.
Pelajar
mendengar dan mencatat.
|
Kaedah / Teknik:
Penerangan dan soal jawab
BBM:
-.
Nilai :
Yakin diri
KBKK:
Membuat inferens. (Lampiran 4)
|
Ulasan Pensyarah/Guru Pembimbing:
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Refleksi Guru:
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
KEMAHIRAN BERFIKIR (KBKK)
Lampiran 1
1 1)
Kemahiran Membanding Dan Membeza
Definisi : Kemahiran membanding dan membeza merupakan kemahiran berfikir yang
membolehkan individu mengesan pelbagai persamaan dan perbezaan antara dua atau
lebih daripada dua perkara, misalnya objek, peristiwa, organisma, idea, sistem
atau institusi, berdasarkan aspek-aspek tertentu.
Langkah-langkah
|
Perkara
|
Mengenal pasti perkara yang hendak dibanding dan membezakan.
|
Keperluan dan kehendak manusia.
|
Mengenal pasti ciri-ciri daripada aspek
perkara.
|
Maksud, contoh, fungsi, persamaan, dan perbezaan.
|
Mengenal pasti dan nyatakan ciri ciri aspek persamaan.
|
Persamaan keperluan dan kehendak - memerlukan wang, sukar untuk
memilikinya, digunakan oleh makhluk yang hidup.
|
Mengenal pasti dan nyatakan ciri ciri aspek perbezaan.
|
Keperluan – keperluan asas manusia, merupakan tuntutan semula jadi, wajib
dipenuhi untuk terus hidup.
Kehendak – meliputi semua perkara untuk hidup lebih selesa, pelengkap
kehidupan manusia, tidak terhad.
|
Catatkan ciri-ciri aspek persamaan dan perbezaan dalam borang pengurusan
grafik.
|
Ciri aspek persamaan – fungsi
Ciri aspek perbezaan – maksud, fungsi, contoh
|
Berdasarkan maklumat yang dicatatkan dalam borang pengurusan grafik,
membuat kesimpulan tentang ciri aspek persamaan dan perbezaan.
|
Kesimpulan – Terdapat persamaan fungsi antara keperluan dan kehendak dan
perbezaan dari segi maksud, fungsi dan contoh. Manusia tidak boleh hidup
tanpa keperluan asas, tetapi boleh terus hidup tanpa kehendak.
|
Aplikasi penggunaan kemahiran
membanding dan membeza situasi harian.
|
Dalam membuat pemilihan untuk membeli barangan antara keperluan dan
kehendak boleh diaplikasi dalam kehidupan seharian kita.
|
Lampiran 2
22) Kemahiran Menjana Idea
Definisi :Menyumbang dan menghasilkan idea-idea
baru untuk
menyelesaikan sesuatu masalah atau mencipta sesuatu yang baru.
Strategi : Sesi sumbangsaran
Alat berfikir : Pengurusan Grafik untuk sesi
sumbangsaran.
Contoh aktiviti : Menjana
idea dengan pemikiran kreatif dan mereka bentuk
kandungan majalah sekolah
i)Sesi Sumbangsaran
Sumbangsaran, kadangkala dikenali sebagai
pencambahan fikiran (brainstorming), merupakan satu sesi perbincangan yang membolehkan
setiap ahli kumpulan menyumbangkan pendapat dan idea terhadap sesuatu topik
perbincangan.
Sumbangsaran menggunakan teknik sesi buzz untuk
mendapatkan idea yang boleh memberi penyelesaian kepada sesuatu masalah yang
diharapkan.
ii)Tujuan Sumbangsaran;
1. Melalui sumbangsaran, murid-murid dilatih
mengemukakan idea dan pendapat mereka dengan cara yang logik dan analitis.
2. Memupuk semangat kerjasama berkongsi
maklumat di antara satu sama lain.
3. Melatih murid-murid supaya menguasai
kemahiran lisan bermutu tinggi.
4. Melatih murid-murid supaya berusaha
menyelesaikan masalah penting bersama-sama.
Lampiran 3
31) Kemahiran Meneliti Bahagian Kecil Dan
Keseluruhan
Definisi : menganalisis perhubungan antara bahagian-bahagian
kecil
berdasarkan sesuatu objek, organisasi,
sistem, institusi, teori atau
idea
dengan keseluruhannya.
Strategi : gunakan pengurusan penyoalan
berasaskan kemahiran analisis,
sintesis, dan penilaian.
Alat berfikir : pengurusan grafik
Contoh aktiviti :
meneliti bahagian kecil dan keseluruhan dengan penggunaan
pemikiran kritis
Meneliti
bahagian-bahagian kecil dalam pokok bunga dan hubungkaitkan fungsi
masing-masing dalam keseluruhan pokok itu.
Lampiran 4
41) Membuat inferens
Definisi : Kemahiran membuat inferens ialah
kebolehan menggunakan minda
untuk membuat kesimpulan berdasarkan
pemerhatian, maklumat
bukti, petanda-petanda
atau pola-pola tertentu.
Strategi : Pendekatan induktif
Alat berfikir :
Pengurusan grafik
Contoh aktiviti :
Kemahiran membuat inferens dengan penggunaan pemikiran kritis.
Membuat inferens untuk keperluan dan kehendak manusia.
BAHAN AKTIVITI PEMBENTANGAN DALAM BENTUK PIDATO
11) Bentuk 2 buah kumpulan yang sama rata
bilangan ahlinya.
22) Guru meminta 3 orang pelajar menjadi juri.
33) Guru meminta ketua kumpulan mengambil
sampul berwarna dan bahan maujud daripada guru.
44) Buka sampul tersebut dan perhatikan apa
yang anda dapat.
55) Pelajar perlu membincangkan tentang bahan
yang mereka dapat dan diberi masa 3 minit untuk berbincang.
66) Seorang wakil kumpulan akan ke hadapan
untuk membentangkan hasil perbincangan dalam bentuk pidato dalam masa 2 minit.
77) 3 orang juri akan mengadili pidato
pelajar.
88) Kumpulan yang terbaik akan diberi hadiah.
No comments:
Post a Comment