Pentaksiran
Sekolah
Berdasarkan salah satu RPH yang disediakan
dalam tugasan 2,
·
Sediakan/
tuliskan satu proses melaksanakan tugasan pentaksiran dalam bilik darjah yang
telah dirancang dalam RPH bersama rubrik yang sesuai.
Untuk mendapat markah yang penuh berikut adalah skala permarkahan dalam tugasan pentaksiran dalam bilik darjah :
1. Pemilihan kaedah pentaksiran yang
sepadan/sejajar dengan hasil pembelajaran,
2. Menyediakan pelbagai pentaksiran dalam
PdP yang dirancang
3. Ada perancangan pentaksiran tugasan
autentik dengan berbagai aras kesukaran
4. Menyediakan langkah-langkah yang
sangat jelas untuk melaksanakan pentaksiran dalam pengajaran dan pembelajaran
yang dirancang.
5. Menyediakan rekod prestasi
pelajar yang sangat kemaskini
6. kerjasama cemerlang antara ahli kumpulan
Berikut adalah dua contoh rubrik seperti mana dikehendaki.
Rubrik Jadual spesifikasi kandungan
Bil.
|
Kriteria pentaksiran Jadual Spesifikasi Kandungan
|
|
Skor
|
|
|
||
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
||
1.
|
Meliputi keseluruhan topik dalam kandungan
|
|
|
|
|
||
2.
|
Susunan isi pelajaran setiap topik
menggunakan prinsip mudah/senang kepada kompleks/susah atau berdasarkan
konkrit kepada abstrak
|
|
|
|
|
||
3.
|
Penentuan proses PdP menjurus
kepada 3 domain – kognitif, afektif dan psikomotor
|
|
|
|
|
||
4.
|
Penggunaan bahasa tinggi dan jelas
|
|
|
|
|
||
Rubrik Jadual spesifikasi Ujian
Bil.
|
Kriteria pentaksiran -
|
|
Skor
|
|
|
||
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
||
1.
|
Disediakan berdasarkan Taksanomi
Bloom
|
|
|
|
|
||
2.
|
Pembinaan item menepati ciri item
yang berkualiti
|
|
|
|
|
||
3.
|
Pembahagian pemberat, peratusan
dan aras yang seimbang
|
|
|
|
|
||
4.
|
Penggunaan bahasa tinggi dan jelas
|
|
|
|
|
||
5.
|
Menepati kriteria format JSU
|
|
|
|
|
||
No comments:
Post a Comment