RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Perdagangan
Tarikh/Hari :
24 Mac 2015 (Rabu)
Masa : 8.00 – 8.30 pagi
Tingkatan : 4 Mutiara
Bilangan Pelajar , : 21 Orang
Tahap Kebolehan Pelajar :
Sederhana
Tajuk : Perniagaan Dalam Negeri
Hasil Pembelajaran : Di akhir pengajaran,
pelajar akan dapat :
a) Mentakrif
maksud perniagaan runcit.
b) Mengenal
pasti fungsi dan kepentingan peruncit.
c) Menyatakan
jenis-jenis perniagaan runcit.
d) Menjelaskan
ciri, mengelas dan membezakan setiap jenis perniagaan runcit.
Pengetahuan Sedia Ada : Pelajar telah mempelajari sub-topik perniagaan dalam negeri dan saluran agihan
pada sesi pembelajaran yang lepas.
Bahan Bantu Mengajar : Video, Slaid Power
Point, Nota Ringkas, Buku Teks, Kad Imbas, Gambar Rajah, Pen Marker dan Kad Manila.
Nilai : Menghormati, Bekerjasama, Berani, Yakin,
Peka dan Tekun.
KBKK
: Menjana, menghasilkan idea yang pelbagai serta meneliti bahagian- bahagian
kecil dan keseluruhan.
Kaedah
: Objektivisme
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
Langkah/
Masa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Kaedah/Teknik/BBM/
Nilai/KBKK
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi
(+/- 5 minit)
|
Pengenalan kepada maksud Perniagaan
Runcit.
“
Perniagaan yang menjual pelbagai barang kepada pengguna akhir dalam kuantiti
yang kecil mengikut keperluan pengguna”.
|
Guru
memberi salam dan kelas dimulakan dengan bacaan doa.
Guru
memperkenalkan tajuk hari ini dan mengedarkan nota ringkas kepada pelajar.
Guru
menayangkan video mengenai perniagaan runcit dan meminta pelajar menumpukan
perhatian dan memahami kandungan video tersebut.
Guru
beri penerangan secara ringkas tentang perniagaan runcit.
|
Pelajar
menjawab salam dan membaca doa.
Pelajar
diarahkan untuk membaca nota tersebut dan menumpukan perhatian.
Pelajar
memberikan perhatian terhadap video yang ditayangkan oleh guru.
Pelajar
mendengar apa yang disampaikan oleh guru.
|
Kaedah/Teknik :
Penerangan,
Perbincangan dan soal jawab.
BBM :
Tayangan
video dan Nota Ringkas
Nilai :
Menghormati,
Tekun, Bekerjasama.
KBKK :
Menjana
idea.
|
Langkah 1
Penerangan
(+/- 10 minit)
|
Fungsi
peruncit dalam saluran agihan.
-
Memecah pukal
-
Sediakan kemudahan
kredit
-
Menjual pelbagai jenis barang
-
Perkhidmatan selepas jualan
Jenis-jenis
perniagaan runcit :
-
Peruncit kecil-kecilan
-
Peruncit besar-besaran
Ciri-ciri
perniagaan runcit kecil-kecilan.
-
Mudah dibentuk
-
Mudah diurus
-
Pemilikan
-
Kos overhead yang rendah
|
Guru
menyoal dan memberi penerangan kepada dengan menggunakan papan putih untuk
menerangkan fungsi peruncit dalam saluran agihan.
Guru
meminta pelajar mengisi gambar rajah perniagaan runcit pada mounting board yang disediakan oleh
guru di hadapan kelas. Guru memberikan penerangan setelah pelajar selesai
mengisi rajah tersebut.
Guru
menerangkan ciri-ciri perniagaan runcit kecil-kecilan dengan menggunakan kad
imbas kepada pelajar.
Guru
mengajukan soalan :
a)
Berikan sebab mengapa perniagaan runcit mudah di
urus dan dibentuk.
Guru
menghuraikan dengan lebih mendalam tentang tajuk tersebut.
|
Pelajar
diarahkan untuk memberikan perhatian dan cuba memahami apa yang disampaikan
oleh guru dengan merujuk nota yang diberikan oleh guru.
Pelajar
memberi maklum balas terhadap pertanyaan guru dengan menyemak nota yang
diberikan. Pelajar memberi kerjasama dengan mengisi jawapan pada gambar rajah
yang disediakan.
Pelajar
memberikan tumpuan terhadap penerangan guru dan mencatat isi-isi penting.
Pelajar
memberikan jawapan terhadap soalan
yang diajukan oleh guru.
|
Kaedah/Teknik :
Perbincangan,
Penerangan dan soal jawab.
BBM :
Gambar
rajah, Papan putih, kad Imbas, Nota Ringkas
Nilai :
Menghormati,
Peka, Berani, Bekerjasama.
KBKK :
Menjana
dan menghasilkan idea yang pelbagai serta meneliti bahagian-bahagian kecil
dan
keseluruhan.
|
Langkah 2
Aktiviti
Berkumpulan
(+/- 5 minit)
|
Jenis-jenis
peruncit besar-besaran.
-
Kedai sejaras
-
Pasar raya besar
-
Koperasi runcit
-
Pasar raya
-
Gedung aneka jabatan
Menjelaskan
kelebihan dan kekurangan setiap jenis peruncit besar-besaran.
|
Guru
mengagihkan pelajar mengikut
kumpulan
dan memberikan kad manila berserta marker pen kepada pelajar.
Guru
beri topik pembentangan kepada pelajar.
Guru
memantau dan beri penerangan ringkas.
|
Pelajar
duduk di dalam kumpulan yang telah
dibentuk
yang mana setiap kumpulan terdiri daripada 5 orang ahli.
Pelajar
membuat perbincangan di dalam kumpulan yang telah dibentuk dengan merujuk buku
teks masing-masing.
|
Kaedah/Teknik :
Penerangan,
Soal jawab, Perbincangan.
BBM :
Buku
Teks, Kad manila, Marker pen.
Nilai :
Menghormati,
Berani, Yakin, Bekerjasama.
KBKK :
Menjana
dan menghasilkan idea yang pelbagai.
|
Langkah 3
Penilaian
(+/- 8 minit)
|
Pembentangan
pelajar.
Guru
memperbetulkan kesilapan dan membuat penambahbaikan.
Guru
membuat rumusan.
|
Guru
memantau pembentangan pelajar.
Guru
memberi komen dan pujian.
|
Pelajar
melakukan pembentangan.
Pelajar
menerima komen dan pujian dari guru.
|
Kaedah/Teknik :
Penerangan,
Soal jawab,
Perbincangan.
BBM :
Kad
manila, Marker pen.
Nilai :
Menghormati,
Berani,
Yakin,
Bekerjasama.
KBKK :
Menjana
dan menghasilkan idea yang pelbagai.
|
Penutup
(+/- 2 minit)
|
Perniagaan yang menjual pelbagai barang kepada pengguna akhir dalam kuantiti yang kecil mengikut keperluan pengguna”.
Penutup
sosial dan kognitif.
|
Guru
meminta pelajar membuat kesimpulan sebelum guru memberi rumusan secara
keseluruhan.
Guru
memberi motivasi serta pujian kepada murid agar mereka lebih bersemangat.
Guru
memberi sub-topik akan datang dan memberi tugasan kepada pelajar melalui
latihan yang terdapat dalam buku teks.
|
Pelajar
membuat kesimpulan dan mendengar kesimpulan yang diberi oleh guru.
Pelajar
menerima pujian dan motivasi daripada guru.
Pelajar
catat maklumat yang diberi oleh guru.
|
Kaedah/Teknik :
Penerangan
BBM :
Buku
teks
Nilai :
Menghormati,
dan Bekerjasama.
KBKK : -
|
Refleksi
guru :
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Komen
pensyarah/guru pembimbing :
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Tq ;)
ReplyDelete